Warmtepompen en honderden zonnepanelen zorgen voor ideale temperatuur water Zuiderbad
Het Zuiderbad, het zwembad aan de Hobbemakade, gaat grotendeels van het gas af. Het water van het 25 meter lange bad werd nog altijd met gas verwarmd, maar sinds vandaag moet het water op ideale temperatuur worden gebracht door drie warmtepompen en 263 zonnepanelen. Het zwembad, dat tot de oudste baden van Europa hoort waar nog gezwommen kan worden, gaat daarmee bijna volledig van het gas af. 90 procent van het aardgasgebruik gaat worden teruggedrongen. Alleen de kantoren worden voorlopig in de winter nog verwarmd met aardgas. Het is het eerste zwembad dat straks vrijwel volledig elektrisch wordt verwarmd. "In het zwembad hebben duizenden Amsterdamse kinderen hun zwemdiploma gehaald, maar zwembadwater verwarmen kost heel veel energie. Dankzij deze verduurzaming kan het bad weer jaren mee", aldus verantwoordelijk wethouder Elise Moeskops. "Minder CO₂-uitstoot is een groot voordeel, maar levert ook een kostenbesparing op. Zeker nu de gasprijzen blijven stijgen, helpt deze investering om zwembaden ook in de toekomst betaalbaar te houden." Het Zuiderbad opende in 1912 als zwembad, maar was daarvoor al jaren een overdekte rijwielschool. Het gebouw is een rijksmonument, wat betekent dat aanpassingen voor verduurzaming onder zeer strenge regels moeten worden gedaan. De gemeente is trots dat verduurzaming nu is gelukt bij zo'n gebouw en wil de komende jaren nog honderden panden verduurzamen. De werkzaamheden worden uitgevoerd tijdens de jaarlijkse zomersluiting van het zwembad. Het Zuiderbad gaat op 31 augustus weer open voor publiek.
Lees verder