Westelijke tunnel CS na bijna twee jaar verbouwen open: "Weer lekker doorlopen"

Na twee jaar verbouwen is het zover: de westelijke reizigerstunnel van het Centraal Station is weer open voor het publiek. Daarmee is de eerste mijlpaal bereikt in de grootschalige renovatie van het station, die naar verwachting pas in 2030 of 2031 volledig afgerond zal zijn. "Ja, we zijn heel blij. De westknoop is weer open voor reizigers. We hebben het gebied volledig verbouwd, ruimer gemaakt en een groot aantal poortjes toegevoegd," vertelt Harro Homan, regiodirecteur van ProRail. Deze aanpassingen zijn volgens hem hard nodig, want het aantal reizigers blijft groeien. Momenteel passeren dagelijks zo'n 200.000 mensen het station, maar de verwachting is dat dit aantal de komende jaren zal stijgen naar 275.000 per dag. Het Centraal Station, dat inmiddels meer dan 130 jaar oud is, voldeed niet langer aan de eisen van deze tijd. Regiodirecteur Irma Winkenius van NS geeft aan dat de beleving voor reizigers door de verbouwing sterk is verbeterd. "Er is gebruikgemaakt van lichte kleuren, het plafond oogt een stuk hoger, de poortjes zijn verder naar achter geplaatst en de zichtlijnen zijn aanzienlijk verbeterd." Het zorgt ervoor dat je het monumentale karakter van het station beter kunt zien. Tijdens de verbouwing zijn namelijk diverse originele elementen, zoals ornamenten en bogen, opnieuw zichtbaar gemaakt. Deze waren tijdens een eerdere renovatie aan het zicht onttrokken. De werkzaamheden gaan naar verwachting door tot 2030 of 2031 en worden stap voor stap uitgevoerd. "De verbouwing vindt per spoorbak plaats. Daarbij wordt er vanaf de kant van de IJzijde richting de stad gewerkt, waarbij telkens een nieuw deel van het station wordt aangepakt. Reizigers moeten dus nog even geduld hebben", benadrukt Harro. De verbouwing is complex, mede doordat het station is gebouwd op een eiland met weinig ruimte. Dit maakt het lastig om grotere aanpassingen te doen. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om het plafond te verhogen, omdat de spoorbakken daar direct boven liggen. En onder het station ligt een dikke zandlaag, ook niet ideaal als je het hebt over bouwmogelijkheden. Een verandering in de hal is het verwijderen van de 'te steile' helling. Mindervalide reizigers kunnen nu gebruikmaken van de roltrappen en liften om in de hal te komen.  1 miljard euro  De verbouwing is een grote en kostbare operatie. Naar schatting zal het project ruim 1 miljard euro kosten. Volgens Harro is deze investering noodzakelijk om het station klaar te maken voor de toekomst. Na voltooiing kan het station weer tientallen jaren mee en voldoet het aan de toenemende capaciteitseisen en moderne kwaliteitseisen.

Lees verder