WK in Amsterdam: swingend Ghana aanmoedigen in de kerk in Zuidoost

Hoewel Amsterdam veel Oranjefans telt, zijn er ook behoorlijk wat Amsterdammers die juichen voor een ander land tijdens het WK. Omdat het WK groter is dan anders, doen er veel landen mee die nog nooit of niet vaak op zo'n groot toernooi hebben gespeeld. In de kerk Charity's House spreken we Eunice Kwaning, ze woont in Zuidoost en heeft Ghanese roots. In Amsterdam wonen in totaal ruim veertienduizend Ghanezen. Charity's House is een plek waar mensen van verschillende culturele achtergronden samenkomen, maar de kerk is geworteld in de Ghanese cultuur. En dat is te merken, Dean en Jefferson verwelkomen ons enthousiast van achter de balie, uitgedost in voetbalshirts van Ghana. Vanavond speelt Ghana tegen Engeland. Een zege zou plaatsing voor de volgende ronde betekenen. Maar ja, het is wel Engeland. "Of ze gaan winnen, weet ik niet, maar we houden hoop", vertelt Dean.  Pannenkoeken "We verwachten dat het een drukke avond wordt met veel rumoer en gejoel." Het is 20 jaar geleden dat Ghana voor het laatst meedeed aan het WK. Extra speciaal dus dat ze nu weer bij zijn. "Het leeft echt onder de gemeenschap. Iedereen is superfanatiek." En als Ghana wint? "Dan ga ik 200 pannenkoeken bakken. Die zijn dan wel Hollands", zegt Eunice lachend. 

Lees verder