Zorgen om veiligheid op 'racebaan' Pieter Calandlaan na ongelukken

De afgelopen twee jaar hebben bewoners vaker melding gedaan over de veiligheid van de Pieter Calandlaan in Nieuw-West die niet in orde zou zijn. Ongelukken, waaronder recent opnieuw een dodelijk ongeluk, lijken dit beeld te bevestigen. Auto's die te hard rijden, het ontbreken van drempels of andere maatregelen om de snelheid te verlagen; bewoners zijn er klaar mee. Hoewel de gemeente plannen heeft om de straat veiliger te maken, gaat dat voor sommige omwonenden niet snel genoeg. "Ik vraag mij af hoeveel doden er nog moeten vallen voordat de gemeente haar verantwoordelijkheid neemt", spreekt ook bewoner Myra haar zorgen uit tegen AT5.  Myra woont aan de Pieter Calandlaan en zag het ongeluk van 4 juni, waarbij een 22-jarige Amsterdammer om het leven kwam, vanuit haar raam gebeuren. Sinds 2022 heeft ze, net zoals haar buren, meermaals melding gemaakt bij de gemeente over de gevaarlijke situaties die plaatsvinden. Ook over het eerste lange stuk van de straat, waar recent het ongeluk tussen de motorscooter en een taxi plaatsvond. De straat staat sinds begin dit jaar vol met borden waarop staat dat je maximaal 30 kilometer per uur mag rijden, maar volgens Myra trekken veel weggebruikers zich daar niets van aan. "Ze rijden hier zeer regelmatig 60/70/80 kilometer per uur. Het is een soort racebaan met alle gevolgen van dien. Aan de ontzettend drukke straat grenst een school en een woonwijk met veel gezinnen." Te hard rijden zorgt naast onveiligheid ook voor geluidsoverlast. "Regelmatig worden we vreselijk geschrokken wakker van een dragrace die gehouden wordt. De weg leent zich perfect voor het racen, dat is het hele punt", benadrukt de bewoonster. Drempels Myra laat weten dat ze regelmatig aan de gemeente laat weten dat het niet veilig is. "Via meldingen en klachten wordt er geen actie ondernomen en ik weet dat ik niet de enige ben geweest die van zich heeft laten horen." Ze denkt dat de indeling van de straat veel beter kan. "De twee dichtstbijzijnde zebrapaden liggen honderden meters uit elkaar, dus men is vaak genoodzaakt over te steken op gevaarlijke punten", legt ze uit. "Door drempels of een flitspaal te plaatsen zou je ervoor kunnen zorgen dat er minder hard gereden wordt." Zelf werd Myra, met haar dochter achterop haar fiets, twee weken voor het dodelijke ongeluk begin deze maand door een busje op dezelfde plek aangereden. Voor haar en haar dochter liep het goed af, maar dat had ook anders kunnen lopen. Maatregelen De weg met scheurende automobilisten is al langer een problematiek waar de gemeente mee worstelt. In 2020 werd het kruispunt Pieter Calandlaan/Christoffel Plantijnpad in het stadsdeel al onder handen genomen. De zogenaamde blackspot waar automobilisten vaak veel te hard reden. In oktober 2023 werden er vanuit de gemeente extra borden en markeringen aangebracht in de straat. In januari dit jaar werden de 30 kilometerborden geplaatst. En die vielen nogal op: gemiddeld hangt daar één bord per 44 meter. Het bordenoerwoud zorgde voor behoorlijk wat opgetrokken wenkbrauwen. Maar verkeerspsycholoog Herbert Korbee begreep het wel. Zo kent de Pieter Calandlaan veel verschillende situaties die voor verwarring kunnen zorgen, zo lijken zijstraten en uitritten op elkaar. Een woordvoerder van de gemeente liet weten dat 50 kilometer per uur de wettelijke snelheid binnen de bebouwde kom is en dat er daarom na elke afslag borden zijn geplaatst om aan te geven dat er een afwijkende maximumsnelheid is. Volgend jaar De gemeente laat weten opnieuw maatregelen te nemen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Deze zomer zal de fietsoversteek verbeterd worden, door ervoor te zorgen dat auto's hier niet direct naast kunnen parkeren. Daarnaast zullen er verkeersborden en markeringen op de weg worden aangebracht die attenderen op de fietsoversteek. Tot slot zullen er tijdelijk drempels worden geplaatst om de snelheid van het autoverkeer omlaag te krijgen.  In het najaar van 2026 zullen er twee zebrapaden op een verkeersdrempel worden geplaatst, waarvan één hiervan op de plek van de tijdelijke drempels. Het andere verhoogde zebrapad zal op de plek van de zebra bij de Jacques Veltmanstraat komen.  Als reden voor de periode van plaatsing van dit tweede zebrapad geeft de gemeente aan afhankelijk te zijn van werkzaamheden door Liander. "Er moeten eerst oude gietijzeren leidingen onder de grond worden weggehaald. Deze zijn gevoelig voor trillingen, en die kunnen we tijdens het plaatsen van het verhoogde zebrapad niet voorkomen", aldus de gemeente.  Op de plek van het recente grote ongeluk laat de gemeente weten onderzoek te doen, er komt een schouw. "Dit gebeurt altijd wanneer er een dodelijk ongeluk is gebeurd. De gemeente volgt in deze situaties het protocol van de Werkgroep Blackspots Amsterdam (WBA)." Met eventuele aanpassingen in de inrichting van de weg - en/of extra maatregelen - tot gevolg.  Myra vertelt aan AT5 niet op de hoogte te zijn van de maatregelen die de gemeente volgend jaar wil uitvoeren in de straat. "Als bewoners hebben we hier niets over gehoord, net zoals mijn laatste melding van de dag van het ongeluk op 4 juni. En op eerdere reacties kreeg ik een geautomatiseerd antwoord", spreekt ze haar ongenoegen uit. "Het is een groter stroperige organisatie, waarbij niemand doorpakt. Het gaat hier over echte mensen, levens en gezinnen die hier wonen. Het voelt alsof de gemeente niet echt om de burgers geeft, het voelt als onwilligheid" Dat het nog één jaar moet duren voordat de veiligheid in de Pieter Calandlaan verbeterd wordt, vindt Myra 'belachelijk'. "Ik heb zoveel ongelukken zien gebeuren en dit geeft voor mij opnieuw weer aan hoe erg de gemeente dit niet serieus neemt. Er vier jaar lang (sinds 2022) over doen om concrete maatregelen te nemen is echt too little, too late."

Lees verder