Zwemmen in open water? Na noodweer kan je beter een paar dagen wachten

Wie het idee had om met het warme weer een duik te nemen in open water in Amsterdam, Diemen of Weesp doet er goed aan om zeker drie dagen te wachten. Dat waarschuwt het Waterschap. Vanwege de hevige regenval afgelopen nacht is er op sommige plekken rioolwater in terechtgekomen, met mogelijke ziekteverwekkers als bacteriën en virussen.  In veel oudere wijken is nog sprake van een gemengd rioolstelsel, waarbij regen- en afvalwater door dezelfde buizen stromen. Bij flinke neerslag kan dat systeem de hoeveelheid water niet altijd verwerken, waardoor overtollig rioolwater wordt geloosd in onder meer grachten en sloten.  Volgens het Waterschap duurt het ongeveer drie dagen voordat de vervuiling weer weg is. "Het is daarom verstandig om deze dagen niet te gaan zwemmen, tot en met woensdag. Zwemmen is en blijft op eigen risico. Iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn gezondheid." Wil je toch zwemmen in open water? Op Zwemwater.nl kun je checken wat de officiële zwemplekken in de stad zijn. Overigens maakt niet iedereen zich druk om de waterkwaliteit; op de Borneokade zijn vanmiddag gewoon zwemmers gespot:

Lees verder