Afvalboten en containers: gemeente stopt met inzameling van losse afvalzakken in binnenstad

Voor een groot gedeelte van de stad is het al lang niet meer zo, maar in deel van het centrum en nog een paar straten in Zuid moeten bewoners hun afvalzakken nog op straat zetten. Die worden dan op twee momenten in de week opgehaald. De gemeente gaat daar mee stoppen en wil dit de komende 4,5 jaar gaan afbouwen in de strijd tegen afval op straat en om het werk minder zwaar te maken voor de vuilophalers.  Om af te komen van de losse zakkeninzameling gaat de gemeente meer inzetten op ondergrondse en bovengrondse containers, maar ook meer plekken waar afval op afspraak wordt opgehaald of plekken waar bewoners hun afval kunnen wegbrengen bij een inleverpunt.  Dat er nu in het centrum ondergrondse containers worden geplaatst, was jarenlang voor het stadsbestuur geen optie. Vooral omdat daar de ruimte boven en onder de grond schaars is en veel bruggen en kades niet sterk genoeg zijn voor de zware voertuigen die de containers legen. Maar door de toename van afval op straat, vanwege opengebroken zakken door statiegeldzoekers en ongedierte, maakt de gemeente toch een ommezwaai.  Extra meters De ondergrondse containers gaan er de komende jaren komen. Als eerste zijn het noordelijke en zuidelijke deel van de Spuistraat, de Geelvinckbuurt en de Rembrandtpleinbuurt aan de beurt. Wel verandert er wat in vergelijking met andere gedeeltes van de stad: de loopafstand. Gebruik is nu dat bewoners maximaal 150 meter moeten lopen naar een container, maar omdat het in het centrum niet overal mogelijk is om de ondergrondse containers te plaatsen wordt dat uitgebreid naar maximaal 250 meter. De eerste containers moeten volgend jaar worden geplaatst, maar omdat het plaatsen van dit soort containers soms ingewikkeld is, worden op de plekken waar de nood hoog is tijdelijk bovengrondse containers geplaatst. Dat deed de gemeente eerder al in de Spuistraat.  Er komen over het algemeen meer bovengrondse containers in het centrum. De gemeente heeft liever ondergrondse containers, maar vanwege de ruimte en kadeproblemen is er voor sommige buurten geen andere keuze. Daar wordt bijvoorbeeld voor gekozen in het noordelijke deel van de Jordaan: het gedeelte vanaf de Rozengracht tot aan de Brouwersgracht.   Afvalboten De gemeente wil daarnaast in het Wallengebied overstappen op afval-brengpunten op het water. In het gebied is ondergronds inzamelen onmogelijk, en is ook bovengronds inzamelen lastig. De afgelopen 10 jaar heeft de gemeente wel vaker plannen gehad om met boten het afval af te voeren. Toch is het er nooit echt van gekomen. Een plan uit 2019 ging niet door omdat er problemen waren met de aanbestedingsprocedure en na een proef in 2021 werd het weer even stil in het gebied. Nu wordt er opnieuw een proef gestart op twee punten in het gebied, maar het is de bedoeling dat het er uiteindelijk meer worden. Als de proef slaagt komen er in totaal maximaal 35 afvalboten in het hele centrum.  Langere tijd al proeven In een gedeelte van het centrum, rond de Negen Straatjes, worden de vuilniszakken al een langere tijd niet meer los opgehaald. Daar kan een afspraak worden gemaakt om het vuilnis thuis op te laten of het afval kan worden weggebracht naar een afvalboot op het Singel of bij de ratelaar, die afgelopen december na jaren weer terugkeerde in de binnenstad.  De verwachting van de gemeente is dat uiteindelijk 60 procent van de binnenstadbewoners gebruik gaan maken van de ondergrondse containers, dat 30 procent het afval naar een punt op het water brengt en dat 10 procent kiest om het afval thuis te laten ophalen op afspraak.  Stadsdeelbestuurder Nienke van Renssen vindt het goed dat er nu echt stappen worden gezet. "De straten in de binnenstad moeten schoner.  Het weren van de afvalzakken van straat gaat daar zeker bij helpen." Wel weet ze dat het een ingewikkelde puzzel gaat worden. "Met de kademuren, krappe straten en weinig ruimte  in de grond." Ze is daarom extra enthousiast over de afvalboten. "Een mooie manier van historisch en eigentijds gebruik van de stad."

Lees verder