Boetevrije periode uitstootvrije zone loopt af, al duizenden overtredingen geweest
Het halfjaar waarin de gemeente geen boetes uitdeelde voor overtredingen van de uitstootvrije zone loopt maandag af. Vanaf volgende week dinsdag, 1 juli, kunnen bepaalde voertuigen niet meer de binnenstad in zonder een prent op de mat te krijgen. Hoewel er geen boetes werden uitgeschreven, werd wel bijgehouden hoeveel overtredingen er waren. Het afgelopen halfjaar overtraden duizenden bestuurders de nieuwe regel. Amsterdam is een van de veertien steden die afgelopen januari een uitstootvrije zone heeft ingesteld. Met de zone wil de gemeente vervuilende voertuigen de stad uit krijgen. Dat geldt nu alleen nog in de binnenstad - alles binnen de s100 - en voor nieuwe bestel- en vrachtauto's, maar de bedoeling is dat straks de hele stad een uitstootvrije zone is en dat alle vervuilende motorvoertuigen worden geweerd. Afhankelijk van het bouwjaar en het type voertuig hoeft de eerste soort pas vanaf 2027 uitstootvrij te zijn. Over de invoering van de zone schuurde het behoorlijk tussen de gemeentes en de landelijke politiek. De zeggenschap over de invoering van zo'n zone ligt bij de gemeente en niet bij het Rijk, maar oud-staatssecretaris Chris Jansen (PVV) probeerde een lange tijd een stokje voor de plannen te steken. Uiteindelijk staakte het kabinet het verzet, maar wilde Jansen graag een boetevrij eerste jaar. De gemeentes en Jansen konden elkaar vinden in een halfjaar zonder boetes, om ondernemers aan de nieuwe regels te laten wennen. Overtredingen En dat halfjaar loopt dus volgende week af. De afgelopen zes maanden kregen bestuurders die de regels overtraden een brief thuis met uitleg, maar dat verandert nu in een boete. In totaal overtraden ruim 5300 voertuigen, met unieke kentekens, de uitstootvrije zone. Wel nam het aantal overtredingen maandelijks af. In januari waren dat er namelijk 1373, in mei nog 'maar' 787. De boete is 120 euro voor bestelauto's en 310 euro voor vrachtauto's. De gemeente wilde eerst dat alles binnen de ring zou gelden onder de uitstootvrije zone, maar dat plan moest worden uitgesteld omdat er nog geen geschikte verkeersborden zijn. Daar heeft de gemeente het Rijk voor nodig. De milieuzone binnen de ring werd wel vanaf januari aangescherpt. Er mogen alleen nog dieselpersonenauto's en bedrijfsauto's vanaf emissieklasse 5 of hoger het gebied in, dat zijn auto's uit 2009 of jonger. Ook voor die aanscherping gold een boetevrije periode. Het aantal overtredingen van de milieuzone lag een stuk hoger dan bij de uitstootvrije zone. Bijna 26.000 voertuigen met unieke kentekens overtraden de milieuzone. De kosten voor het overtreden van de milieuzone zijn hetzelfde als bij de uitstootvrije zone. Ontheffingen Uit een rondgang van AT5 in november onder tientallen ondernemers kwam naar voren dat door te dure bussen en te weinig laadplekken ondernemers in de knoop zaten met de invoering van de zone. Verkeerswethouder Melanie van der Horst liet destijds weten de zorgen te snappen en ondernemers te willen helpen met de overstap. Zo kunnen ondernemers 3000 euro subsidie aanvragen bij de gemeente en worden er ontheffingen afgegeven als een ondernemer de overstap echt niet kan maken. Er zijn in totaal 4219 ontheffingen verleend, maar nog niet alle ondernemers hoeven ook al nu over te stappen. De ontheffingen gelden voor twee jaar, maar kunnen daarna ook nog worden verlengd. 2030 De bedoeling is om de uitstootvrije zone in 2028 alsnog uit te breiden naar het gehele gebied binnen de ring. De plannen van de gemeente waren om in 2030 de hele stad uitstootvrij te krijgen, maar door die haalbaarheid zette Van der Horst eerder al een streep. "Ik hou daar ook geen rekening mee op dit moment. We hebben een hele ambitieuze doelstelling, maar ik bekijk het echt per stap." Wel denkt de verkeerswethouder dat 2030 voor bestel- en vrachtwagens wel haalbaar moet zien. Bekijk hieronder drie portretten van ondernemers over hoe zij voor de invoering van de uitstootvrije zone naar de nieuwe regels keken:
Lees verder