Eén busje voor 30 bedrijven moet laad-en-losdrukte bij Dam drastisch verminderen
Het is op een doordeweekse ochtend een komen en gaan van leveranciers op het Damrak, de Dam en het Rokin. Het aantal busjes dat dagelijks spullen komt brengen is de afgelopen jaren hard gegroeid en op een van de drukste plekken van Nederland levert dat geregeld gevaarlijke situaties op. Dertig ondernemers proberen daar iets aan te doen. Ze doen sinds deze week mee aan een systeem waarbij één vrachtwagen alle leveringen op zich neemt. Het principe waarmee gewerkt wordt, heet ook wel last mile delivery. Met dit nieuwe systeem worden goederen niet meer aan de deur geleverd, maar bij een City Hub, dat in het Westelijk Havengebied zit. Dat bedrijf brengt alle goederen vervolgens met één bus naar hartje centrum. Voorlopig gaat het nog om een proef van een jaar. Om de bedrijven die meedoen een zetje te geven, investeerde de gemeente zelf 100.000 euro in het project. Het is de bedoeling dat ze na een jaar, als ze tevreden zijn, de kosten zelf ophoesten. De hoop bij de gemeente en de ondernemers is dat er tegen die tijd meer ondernemers mee willen doen. '60 tot 70 procent minder busjes' Bij Hotel Krasnapolsky, een van de bedrijven die meedoet aan de proef, werd voor de vorm de eerste levering overhandigd door verkeerswethouder Melanie van der Horst (D66). Het systeem moet ervoor zorgen dat het aantal laad-en-losbusjes met 60 tot 70 procent afneemt. Dat zijn bijna allemaal voertuigen die op fossiele brandstoffen rijden, terwijl het busje dat daar nu voor in de plaats komt elektrisch rijdt. "We zien de stad steeds drukker worden", zegt Van der Horst. "Door het toerisme, maar ook het autoverkeer, de fietsers en het ov. En we willen heel graag schonere lucht. Volgens ons kan het veel veiliger, efficiënter en schoner, dus daarom dit initiatief." De leveringen worden verzorgd door City Hub. Dat er dertig bedrijven meedoen, is genoeg om het verschil te maken, zegt directeur Karel Hoeben. "Dat ga je niet al op dag één merken, maar wel in de loop van de maanden. Er zijn heel veel vervoersbewegingen, daar moet zeker wel de helft vanaf kunnen." 'Spannend' Het bedrijf voerde ook al op andere plekken in Nederland 'gebundelde' leveringen uit. Maar die plekken zijn qua omvang niet te vergelijken. "Dit is een groot gebied, met een hoge dichtheid qua ondernemers. Dat is voor ons ook echt uniek. En spannend, we hebben een jaar nodig gehad om alles in te richten en af te stemmen met ondernemers. Er zal vast nog wel iets langskomen wat we nog niet hadden bedacht, maar daar is dit eerste jaar ook voor." Ook de ondernemers die nu al meedoen vinden het wel 'spannend', zegt Van der Horst. "Maar er doen wel veel ondernemers mee. Die ondernemers zien ook de problemen en ze willen ook graag bijdragen aan de stad." Een van die ondernemers, hotelier en restauranthouder Eric Toren, is al wel enthousiast over het plan. "Het scheelt gewoon drukte in de stad. En het verkeer en drukte die het scheelt, daar hebben wij ook benefits bij." Op tijd Toch zal ook Toren het goed in de gaten houden of alles wel op tijd binnenkomt. "Een uur later is niet zo'n probleem, maar een dag later wel. Bij een sterrenrestaurant moeten je producten vers zijn, en in ons hotel hebben niet genoeg opslagruimte om voor langere tijd voorraad te hebben staan." "Maar als het hier kan, dan kan het op heel veel plekken in de stad", zegt Van der Horst, die ook in West, in de Pijp en in andere delen van het centrum nog genoeg plekken ziet waar de bevoorrading volgens haar efficiënter kan. De resultaten en effecten van de proef worden het komende jaar onderzocht door TNO en de Hogeschool van Amsterdam.
Lees verder