Klushub met uitstootvrij vervoer pas door drie bedrijven gebruikt

Sinds januari geldt er voor de binnenstad een uitstootvrije zone, waardoor sommige vervuilende bestel- en vrachtwagens uit het centrum worden geweerd. Om ervoor te zorgen dat ondernemers zonder elektrisch vervoer toch de binnenstad in konden, begon de gemeente de 'klushub waar je je vervuilende voertuig tijdelijk kan ruilen voor een elektrische optie. Alleen staan die elektrische voertuigen vooral veel stil. Sinds de start eind februari maakten pas drie bedrijven gebruik van de hub, één van die bedrijven is inmiddels gestopt.  Amsterdam is een van de veertien steden die afgelopen januari een uitstootvrije zone heeft ingesteld. Met de zone wil de gemeente vervuilende voertuigen de stad uit krijgen. Dat geldt nu alleen nog in de binnenstad - alles binnen de s100 - en voor nieuwe bestel- en vrachtauto's, maar de bedoeling is dat straks de hele stad een uitstootvrije zone is en dat alle vervuilende motorvoertuigen worden geweerd. Afhankelijk van het bouwjaar en het type voertuig hoeft de eerste soort pas vanaf 2027 uitstootvrij te zijn. Ondernemers, vooral aannemers en monteurs, lieten vanwege de invoering van de zone aan AT5 weten te twijfelen of zij dan nog wel het centrum in willen komen. De elektrische bussen zijn namelijk erg duur - tussen de 40.000 en 60.000 euro - de ondernemers rijden te veel kilometers voor de accu en er is genoeg werk buiten de stad. "Ik heb veel vaste klanten in de stad, maar er is ook genoeg werk buiten de binnenstad voor mij." Fossiele bus inruilen De vrees ontstond daardoor dat de kosten voor een monteur in het centrum explosief zouden stijgen, omdat kosten moeten worden doorberekend aan de klant. Om er toch voor te zorgen dat ondernemers niet de binnenstad zouden mijden, begon de gemeente een 'klushub'. Monteurs kunnen dan net buiten de zone, bij de Piet Heingarage, hun fossiele bus inruilen voor een elektrisch exemplaar om verder de stad in te rijden. De monteurs en aannemers die meewerkten aan het onderzoek van AT5 over de uitstootvrije zone zagen geen heil in het plan.  Eind februari werd de hub, onder toeziend oog van veel media, geopend door verkeerswethouder Melanie van der Horst. Kleinere elektrische autootjes en scooters stonden vanaf toen klaar voor de ondernemers. Het bedrijf dat als eerste gebruik ging maken van de hub was enthousiast over de opening. "Onze monteurs worden af en toe gek van de drukte in de stad. Ze kunnen soms hun bus niet kwijt en staan lang vast. Aan zo'n kleiner voertuig zitten voordelen." Nog geen stroom aan ondernemers Maar buiten het bedrijf om dat destijds als eerste gebruik ging maken van de klushub, komt het idee nog niet echt van de grond. Pas twee andere bedrijven hebben ook hun vervuilende bussen tijdelijk achtergelaten voor elektrisch vervoer. Een bedrijf maakte iets meer dan een maand gebruik van de hub, maar is inmiddels gestopt en momenteel gebruikt een zzp-loodgieter een e-bike.  Toch geeft Van der Horst de strijd nog niet op. De wethouder laat weten dat zich drie nieuwe bedrijven hebben aangemeld en dat ook het bedrijf dat gestopt was met de hub weer terugkeert. "Ik hoop dat het aantal de komende tijd verder oploopt, als meer ondernemers van goede ervaringen van hun collega's horen." Een van de mogelijkheden waarom de hub nog niet heel veel deelnemers heeft getrokken, kan zijn dat het afgelopen halfjaar nog geen boetes werden uitgeschreven bij het overtreden van de regels voor de uitstootvrije zone. Vanaf volgende week dinsdag, 1 juli, gaat dat wel gebeuren en riskeren ondernemers met een bestelauto en boete van 120 euro en vrachtauto's een boete van 310 euro. Het afgelopen jaar overtraden duizenden voertuigen de regels. De komende tijd gaat de gemeente geïnteresseerde ondernemers nabellen, advertenties plaatsen en brancheverenigingen benaderen om meer ondernemers te trekken voor de klushub.

Lees verder