Kritiek in raad op GVB over omgang met personeel: "GVB vindt sorry zeggen best lastig"

Opnieuw werd er vanochtend in de gemeenteraadscommissie gesproken over de problemen bij het GVB. Met name de omgang met personeel stond vandaag centraal. Dit naar aanleiding van de schadevergoeding die het vervoerbedrijf moet betalen een aan voormalig medewerker omdat die onvoldoende bescherming kreeg. "Dat er dan niet één keer grootmoedig gezegd kan worden: sorry, dat hebben we niet goed gedaan." Het GVB ligt al langere tijd onder vuur. Na eerdere incidenten en klachten van medewerkers werd gehoopt dat de situatie zou verbeteren, maar volgens sommige raadsleden is daar weinig van te merken. De vergadering werd vooral getekend door twee inspraakmomenten van oud-buschauffeur Tanja Nolting en Dilara Kivanc, dochter van een overleden ex-medewerker. Beiden uitten zware kritiek op de manier waarop het GVB omgaat met zijn medewerkers.  "Directie moet opstappen" De hardste woorden kwamen van Denk-raadslid Koyuncu. "Het GVB heeft nieuw leiderschap nodig. De directie moet weg. Niet straks, maar nu!" Hij sprak de afgelopen tijd meerdere medewerkers, die spraken van een cultuur waarin medewerkers zich geïntimideerd en gewantrouwd voelen. "Het GVB gedraagt zich als de langzaam zinkende Titanic. Het wachten is op een competente kapitein", citeerde Koyuncu een kritische medewerker.  Ook andere fracties twijfelen hardop of de leiding nog kan blijven zitten. "Veel medewerkers eisen dat de voltallige directie moet opstappen", zei De Vonk-raadslid Veldhuyzen. Volgens hem moet het personeel bovendien worden betrokken bij de zoektocht naar nieuw leiderschap. Ook raadslid Meerburg van de Partij voor de Dieren vroeg zich af wanneer de raad het signaal moet afgeven dat de positie van de directie niet langer houdbaar is. Externe vertrouwenspersoon Omdat veel GVB’ers volgens raadsleden bang zijn om intern misstanden te melden, pleitte Veldhuyzen voor de aanstelling van een externe vertrouwenspersoon die onder verantwoordelijkheid van de gemeenteraad komt te vallen. Melders zouden op dit moment hun verhaal niet durven te doen bij de vertrouwenspersonen van het GVB, uit angst dat hun verhaal wordt gedeeld met hun leidinggevenden.  Ook ex-buschauffeur Tanja Nolting, die eerder haar verhaal deed bij AT5, kwam aan het woord tijdens de vergadering. Nolting werd jarenlang gestalkt door haar ex-partner, die via een uitzendbureau eveneens bij het GVB werkte. Het stalken gebeurde zelfs onder werktijd, maar er werd volgens haar nauwelijks ingegrepen door haar werkgever. Uiteindelijk viel Nolting door de situatie langdurig uit.  Ook deed het GVB volgens Nolting onvoldoende toen ze moest re-integreren. Terwijl haar arts dit afraadde, moest ze verplicht als tramconducteur aan de slag. Het conflict liep op tot een rechtszaak en Nolting werd in augustus van dit jaar door de rechter in het gelijk gesteld. Het GVB heeft te weinig gedaan om hun werknemer te beschermen en moet daarom 45.000 schadevergoeding betalen.  Bekijk hieronder het verhaal van Nolting:  AT5 sprak eerder met tientallen (oud-)medewerkers die vergelijkbare ervaringen deelden: gebrek aan nazorg, druk om snel terug te keren na ziekte, en een gevoel dat de schuld vaak bij werknemers wordt gelegd. Het GVB liet destijds weten geen ‘patroon’ te herkennen, maar wel alle signalen serieus te willen onderzoeken. Wethouder Scholtes reageerde eerder geschokt op deze berichten. Vandaag vertelde hij dat al maatregelen zijn genomen door het GVB, maar op het gebied van zelfreflectie nog 'stappen te zetten heeft'.  Een voorbeeld is dat het GVB na de rechtszaak geen excuses heeft aangeboden aan Nolting en dit terwijl de rechter oordeelde dat het bedrijf ‘ernstig verwijtbaar’ handelde. “Waar is mijn excuus dat ik niet heb gekregen?”, zei ze. Ze vertelde dat de gevolgen van de affaire nog altijd voelbaar zijn voor haarzelf, haar kinderen en haar 82-jarige vader.  "Als iemand een langjarige rechtszaak voert en dan uiteindelijk gelijk krijgt, dat er dan niet een keer grootmoedig gezegd kan worden: sorry, we hebben het niet goed gedaan", zei GroenLinks-raadslid Van Pijpen. Ook wethouder Scholtes erkende dat “het GVB sorry zeggen best lastig vindt.” "Beroerte na stress" Ook Dilara Kivanc sprak in. Zij vertelde hoe haar vader, die 27 jaar voor het GVB werkte, met gezondheidsproblemen uitviel en tijdens ziekmelding te maken kreeg met druk vanuit de leidinggevenden. Hoewel de bedrijfsarts aangaf dat hij niet kon werken, werd hij volgens Kivanc gepusht om toch ritten te rijden en werd hem zelfs verweten dat hij “de boel in de maling zou nemen.”  Afgelopen oktober overleed haar vader aan een beroerte, na een periode van hoge stress. Volgens Kivanc had dat anders kunnen verlopen. “Zieke medewerkers verdienen steun, geen verdachtmaking,” zei ze. Haar verhaal maakte zichtbaar indruk op de raad. Busverkeer plat Ook het incident uit september waarbij meer dan twintig GVB-bussen tijdens een politiecontrole van de weg werden gehaald omdat de benodigde vergunningen in de bussen ontbraken, kwam vandaag opnieuw ter sprake. Hierdoor lag het busverkeer urenlang stil. Raadsleden noemden het destijds “onacceptabel” dat een openbaar vervoerder zulke basiszaken niet op orde heeft. Tot grote frustratie van de raad wees het GVB in eerste instantie een gepensioneerde medewerker aan als schuldige voor het busdebacle. Raadsleden zien dit als teken van een terugkerend patroon waarin verantwoordelijkheid wordt afgeschoven. "Dit is geen incident, dit is een cultuur die rot is in de kern", zei Koyuncu. Extern onderzoek Begin oktober kondigde wethouder Scholtes aan dat er een extern onderzoek komt naar de gang van zaken bij het GVB. Raadsleden vroegen zich af hoe het hiermee staat. De wethouder vertelde dat er nog gesprekken plaatsvinden met de onderzoeksbureaus. Verschillende raadsleden benadrukten dat het onderzoek niet verder mag worden vertraagd, omdat het volgens hen essentieel is om de problemen bij het GVB "tot op de bodem uit te zoeken". 

Lees verder