Onderzoeksraad: grote vliegtuigen laten landen op Oostbaan blijft risicovol
Er zijn het afgelopen jaar geen maatregelen doorgevoerd om de Oostbaan van Schiphol veiliger te maken voor het landen van grote vliegtuigen. Dat meldt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). De raad adviseerde Schiphol vorig jaar om geen grote vliegtuigen te laten landen voordat de baan voldoet aan Europese veiligheidsnormen. Schiphol zou wel concrete plannen hebben opgesteld om deze aanpassingen in de toekomst alsnog door te voeren. In een reactie benadrukt de luchthaven dat de Oostbaan volgens hen veilig gebruikt kan blijven worden. De Onderzoeksraad concludeerde een jaar geleden al dat Schiphol geen grote vliegtuigen moet laten landen op de Oostbaan omdat dat te gevaarlijk is. Maar diezelfde raad zegt nu dus dat Schiphol daar nooit iets mee heeft gedaan. De Oostbaan, de kortste baan van het vliegveld, is eigenlijk ook niet bedoeld voor dit type vliegtuigen. De baan is aangelegd om kleinere toestellen binnen te halen, maar tegenwoordig landen er ook vaak grote vliegtuigen op de baan. Deze zomer gebeurt dat nog vaker omdat de Buitenveldertbaan tijdelijk buiten gebruik is. Volgens de onderzoeksraad voldoet het landingssysteem van de Oostbaan op dit moment niet aan de Europese veiligheidseisen voor dit soort 'wide body-vliegtuigen', van waaruit landingsbanen in de cockpit moeilijker te zien zijn. Het komt daardoor nu vaak voor dat grote vliegtuigen te laag over de landingsdrempel vliegen. In januari 2023 ging het daardoor een keer mis bij de landing, toen een Airbus van Delta Airlines elf meter voor het begin van de baan al in het gras landde. Daarbij werden een aantal lampen van de baanverlichting geraakt. Het vliegtuig raakte licht beschadigd en niemand raakte gewond. Het incident was wel de aanleiding van het onderzoek van de OVV. Alleen kleine vliegtuigen In juli vorig jaar adviseerde de Onderzoeksraad al om te stoppen met het laten landen van grote passagiersvliegtuigen, totdat er op de landingsbaan de nodige aanpassingen zijn gedaan. Volgens de raad zouden er op dit moment geen vliegtuigen moeten landen die groter zijn dan een Boeing 737-300, een type vliegtuig dat alleen voor Europese vluchten wordt gebruikt. Beide maatregelen heeft Schiphol een jaar later nog niet genomen. Wel concludeert de raad dat er concrete plannen zijn om bepaalde aanpassingen door te voeren. De verwachting is dat die aanpassingen voldoende zijn om aan de veiligheidseisen te kunnen voldoen. Maar de OVV zegt er ook bij dat er tot die tijd nog altijd risico's kleven aan het huidige gebruik van de landingsbaan.
Lees verder