Sociale media-reclames en tieneraccounts beperken: gemeente onderzoekt mogelijkheden

De onlinewereld speelt een steeds grotere rol in de sociale en culturele ontwikkeling van jongeren. De gemeente wil dat alle Amsterdamse kinderen veilig leren omgaan met sociale media, maar ziet ook gevaren voor de veiligheid en gezondheid van jongeren. Met een nieuw actieplan hoopt het stadsbestuur een veiligere onlinewereld te realiseren. Er wordt onder andere gekeken naar het beperken van accounts van kinderen onder de 13 jaar en van reclames over sociale media in de openbare ruimte.  Veel kinderen zitten op sociale media. Tiktok-filmpjes en foto's op Instagram zijn voor de jeugd dan ook niet onbekend. De gemeente vindt dat Amsterdamse kinderen die creativiteit online moeten kunnen uiten, maar is ook huiverig voor de effecten die het kan hebben op de jeugd. "Sociale media zorgen voor eenconstante stroom van prikkels en de angst om iets te missen of om helemaal buiten de boot tevallen. Dat heeft grote impact op het mentale welzijn van onze jongeren", aldus wethouder Alexander Scholtes (Digitale Stad).  Om ervoor te zorgen dat de Amsterdamse kinderen veilig kunnen opgroeien in een wereld waar sociale media en online alsmaar belangrijker worden, start de gemeente met een actieplan genaamd 'Online leefwereld jongeren'. "We kunnen niet langer toekijken. Amsterdamse jongeren verdienen een jeugd waarin technologie hen sterker maakt in plaats van schaadt. Met dit actieplan willen we voorkomen dat jongeren in de digitale wereld verdwalen of beschadigd raken, en eraan bijdragen dat ze veilig en gezond kunnen opgroeien." Beperkingen In het plan steunt de gemeente onder andere het advies van het demissionaire kabinet om te wachten met sociale media, zoals Instagram en Tiktok, tot kinderen 15 jaar oud zijn en de acties die de Europese Unie onderneemt om techbedrijven hun verantwoordelijkheid te laten nemen, door bijvoorbeeld minder verslavende algoritmes, Het stadsbestuur wil dat laatste bereiken door samen te werken met andere Europese steden, waardoor een blok van steden moet ontstaan die willen dat techbedrijven meer doen om de jeugd te beschermen. Ook wordt er gepleit dat de nationale toezichthouders strenger kunnen handhaven en meer geld daarvoor krijgen en worden er campagnes gestart met uitleg voor ouders én kinderen over schermgebruik, de mogelijkheden en de gevaren van sociale media.  Maar de gemeente kijkt ook naar de juridische mogelijkheden om reclames voor socialemediagebruik in de openbare ruimte te beperken en het gebruik van tieneraccounts door kinderen onder 13 jaar in Amsterdam te beperken. Hoe de gemeente dat wil gaan bereiken is nog niet duidelijk.  Wat als het misgaat? Maar wat als het bij de jongeren toch misgaat online? Door bijvoorbeeld het verspreiden van foto's zonder toestemming of het delen van privégegevens. De gemeente wil jongeren daarbij gaan helpen. Door het makkelijker te maken van het melden van dit soort acties, via een anonieme hulplijn, en door hulp te bieden met het verwijderen van de beelden online. 

Lees verder