Minister Tieman twijfelt aan Amsterdams fatbikeverbod: "Een lastig traject"
Het verschil tussen een fatbike en een e-bike lijkt op het eerste gezicht misschien overduidelijk, maar dat blijkt toch ingewikkeld. Dat zegt minister van Infrastructuur en Waterstaat Robert Tieman (BBB). Volgens hem kan de uitvoering van het deze week aangekondigde fatbikeverbod op drukke plekken in de stad nog wel eens ingewikkeld worden. De minister die, samen met andere instanties al eerder onderzocht zou hebben of het onderscheid juridisch gezien haalbaar is, zegt dat het eigenlijk niet kan: "Wij komen met het Rijk tot de conclusie dat dat een lastig traject is." Verkeerswethouder Van der Horst maakt dat onderscheid door te kijken naar de banddikte van de fietsen. Zodra de band dikker is dan zeven centimeter moet het als een fatbike gezien worden, en zou het voertuig dus niet meer welkom zijn op drukke plekken in de stad. Om te beginnen met het Vondelpark. Kat-en-muisspel Naast het feit dat het onderscheid moeilijk te maken zou zijn, vreest de minister ook voor het ontstaan van een kat-en-muisspel tussen de overheid en de fabrikanten. Dat is ook waarom hij zo'n verbod niet landelijk in zou willen voeren. "Dan is de volgende bike 6,9 centimeter", zegt hij. Jan Brouwer, hoogleraar Algemene Rechtswetenschap van de Rijksuniversiteit Groningen, verwacht dat dat wel mee zal vallen - zolang het inderdaad om een plaatselijk verbod gaat. "Fabrikanten gaan de fietsen echt niet meteen aanpassen, omdat je er het Vondelpark niet mee in mag." Wethouder Van der Horst gaf zelf ook al aan dat ze er nog niet zeker van was of het plan wel door zou gaan: "We zijn aan het pionieren, maar we moeten iets doen." Volgens Brouwers moeten de plannen van de wethouder echter wel beter onderbouwd worden om het verbod, zoals het er nu ligt, doorheen te krijgen. "Met de bierfiets is het ook gelukt om plekken aan te wijzen waar die niet meer mag komen, maar dat moet je wel goed kunnen motiveren met concrete cijfers en onderzoeken." De cijfers die de wethouder nu aanhaalt, ten minste 103 fatbike slachtoffers behandeld door de ambulancedienst tegenover ten minste 241 op een e-bike, noemt de hoogleraar "een beetje een slag in de lucht". Helmplicht Als het aan minister Tieman ligt moet er ook gekeken worden naar andere maatregelen tegen de fatbikes, zoals een helmplicht. "Daar zijn we nu mee bezig", zegt hij. Maar omdat een fatbike en een e-bike dus moeilijk te onderscheiden zijn, zou dat wel betekenen dat de helmplicht voor alle e-bike gebruikers geldt. Een minimumleeftijd voor alle e-bikes zou hij ook wel voor zich zien, maar dat voorstel is zo simpel nog niet. "Daar heb ik echt een wetswijziging voor nodig." Om die wetswijziging voor elkaar te krijgen heeft de minister in zowel de Eerste als Tweede Kamer een meerderheid nodig. "Ik zie op dit moment ook veel te jonge kinderen op een veel te zware fiets door het verkeersbeeld gaan."
Lees verder