Nieuw droneplan rond Schiphol leidt tot zorgen bij experts
Experts waarschuwen voor risico's van een nieuw droneplan rondom Schiphol. Piloten, het Openbaar Ministerie en het droneteam van de politie-eenheid Amsterdam maken zich zorgen over de voornemens van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) om de vliegbeperkingen rond de luchthaven te versoepelen. Nu geldt rond Schiphol nog een no-flyzone met een straal van ongeveer vijftien kilometer voor drones. Het ministerie wil die zone verkleinen, zodat er op meer plekken gevlogen kan worden. Volgens het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft de luchtverkeersleiding het momenteel 'te druk' met het afhandelen van verzoeken voor het vliegen van drones in het gebied rond de luchthaven. "Dit is een zware last en voor de luchtvaartveiligheid overbodig", meldt een woordvoerder aan NH."Een drone die zich op veilige, grote afstand van de luchthaven bevindt, vormt geen risico voor de luchtvaartveiligheid of het vitale proces van de luchthaven. Het behoeft daarom geen luchtverkeersdienstverlening." Vrees voor wildgroei In de nieuwe aflevering van NH Airtime klinken aan de ene kant positieve geluiden van professionele vliegers, die straks geen toestemming meer hoeven te vragen aan de luchtverkeersleiding. "Ik wacht er al jaren op", zegt drone-videograaf Kenneth Nwosu uit Purmerend. Maar piloten, het droneteam van de politie-eenheid Amsterdam en het Openbaar Ministerie kijken met gefronste wenkbrauwen naar de plannen. Ze delen hun zorgen in de nieuwste aflevering van NH Airtime over drones. Je bekijkt 'm hieronder. Tekst gaat verder onder de video Er wordt gevreesd voor een toename van het aantal drones. "Het is niet handig, omdat je dan een wildgroei krijgt van mensen die een drone gaan gebruiken voor de meest merkwaardige vluchten - zonder dat ze geoefend zijn", zegt dronepiloot Lex van de politie-eenheid Amsterdam. "We hebben al een keer een drone gevonden in een dakgoot en op een balkon omdat ze op de Dam aan het vliegen waren. Die mensen waren niet geoefend en wisten niet wat ze aan het doen waren." Ook is het droneteam, dat nu bestaat uit zeven leden, bang dat mensen met minder goede bedoelingen vrij spel krijgen. 'Rivaliserende bendes wilden aanslag plegen' "Er is ook een categorie mensen die drones kunnen inzetten voor heel vervelende doeleinden. In Engeland is er al een aanslag geweest tussen twee rivaliserende bendes", vertelt projectleider van het droneteam Remco. De aanslag mislukte gelukkig. "Maar er zaten wel explosieven onder de drone. Wij zijn bang dat dat ook kan overwaaien naar Nederland." Daarnaast zijn er zorgen dat het lastig wordt om het overzicht te houden in het steeds drukker wordende luchtruim. "We hebben veel kritische infrastructuur in Amsterdam, met een haven, de arena en objecten zoals synagogen en moskeeën. Dan willen we daar geen andere drones dan onze eigen." Ook het OM is er huiverig voor. "Dan wordt het voor handhaving lastiger en spannender om het allemaal veilig te houden. Op het moment dat het verboden is om te vliegen met drones kan je er op acteren", zegt luchtvaartofficier van justitie Katja van Bijsterveldt. "Bovendien kun je aan een drone niet zien of de piloot goede of kwade bedoelingen heeft."Want naast dat dit interessante plekken zouden kunnen zijn voor criminelen, kunnen sneller botsingen ontstaan in een luchtruim met drones en ook helikopters van de hulpdiensten. Vakbond piloten ziet risico's Vorig jaar werden er zo'n 12.000 drones in het luchtruim boven Amsterdam geconstateerd. De pilotenvakbond, die zich al jaren zorgen maakt over de hoeveelheid illegale drones in de aanvliegroutes van Schiphol, reageert sceptisch. "Als je veel overtredingen hebt van de regels kun je een aantal dingen doen: zorgen dat die regels strikter worden nageleefd, óf je maakt het gebied waarin niet gevlogen mag worden een stuk kleiner, waardoor een heleboel van die overtredingen erbuiten vallen, terwijl het nog steeds heel dicht bij de luchthaven is", zegt bestuurslid en piloot Coen George. "Ik vind het onverstandig." Volgens de vakbond kan een drone in een vliegtuigmotor een motorstoring veroorzaken. Ook kan het gevaarlijk zijn als een drone de cockpitramen verbrijzelt tijdens een cruciaal moment zoals de landing. "Wij vliegen dan op de hand en op zicht, dus dat is serieus gevaarlijk." De pilotenvakbond vindt dat de regels voor dronepiloten duidelijker moeten zijn, en wil meer en betere voorlichting. "Die is er nu nauwelijks. Als mensen een drone kopen, zit er alleen een papiertje bij waardoor mensen de regels zouden kunnen opzoeken." Wanneer het nieuwe beleid precies ingaat, is nog niet duidelijk; het ministerie vermoedt ergens volgend jaar.
Lees verder