Schilderijen Amsterdam Museum gaan uit logeren

Het Amsterdam Museum zit tijdelijk zonder vaste stek. Het eigen huis, het Burgerweeshuis, is toe aan een grondige opknapbeurt. Maar ook zonder een eigen plek blijft het museum de verhalen van de stad vertellen.  Als gevolg van de renovatie van het Burgerweeshuis is het museumdepot overvol. Dit biedt andere musea de kans werken van het Amsterdam Museum te tonen. Een van de musea die dankbaar gebruikmaakt van deze gelegenheid is het Rijksmuseum.  Maar liefst drie werken van de allerhoogste categorie hebben er tijdelijk onderdak gevonden. In de eregalerij, tussen de publiekstrekkers van het Rijksmuseum, vinden we Rembrandts 'Anatomische les van dr. Deijman'. Ook 'De Gouden Leeuw op het IJ' van Willem van de Velde hangt er. Stad vanuit vogelperspectief Een verdieping lager, maar niet minder prominent, hangt 'Gezicht op Amsterdam in vogelvlucht' van Cornelis Antonisz. Het schilderij dateert uit 1538 en werd gemaakt in opdracht van het stadsbestuur van Amsterdam. Conservator Matthias Ubl van het Rijksmuseum wordt er helemaal blij van: "Dit schilderij wilde ik al heel lang aan onze bezoekers laten zien. Het is zo bijzonder dat je uit de zestiende eeuw zo'n schilderij hebt dat vanuit vogelperspectief de stad laat zien." Suriname Museum In het Suriname Museum, ook in Amsterdam, vinden de bruiklenen van het Amsterdam Museum terug in de hal van de entree. Aan de ene kant van de hal een serie lieden die zich hebben beziggehouden met de handel in slaven. Aan de andere kant hangt een heel ander verhaal, dat van het verzet hiertegen. Dit alles wordt verteld aan de hand van de schilderijen van Iris Kensmil. Tekst loopt door onder de foto. Zandvoorts Museum Maar de prijs voor het meeste aantal bruiklenen gaat dit jaar naar het Zandvoorts Museum. Dit spiksplinternieuwe museum kreeg maar liefst dertien werken te leen. Uitlenen doet het Amsterdam Museum met alle liefde. "Dat doen we in de eerste plaats omdat we zichtbaar willen zijn", zegt hoofd collecties Judith van Gent. "Alles is nu in depot, ook wat in de vaste opstelling hing. Bovendien willen we een netwerkmuseum zijn. We werken graag samen met andere musea." Op twee Amsterdamse werken na hebben de bruiklenen allemaal de zee en het strand als onderwerp. Twee werken zijn zelfs direct herleidbaar naar Zandvoort. "Die zaten in negentiende-eeuwse legaten", vertelt Judith van Gent. Deze schilderijen zijn bovendien klein van formaat en ze komen niet vaak uit het depot. Dat is nog een extra reden om juist die stukken hier te kunnen laten zien. In de geschiedenis van Amsterdam op zaal kom je niet zo snel een strandgezicht tegen." Kijk hier voor meer afleveringen van de serie Een museum voor Amsterdam

Lees verder