Duizenden boetes uitgedeeld voor overtredingen milieu- en uitstootvrije zone in Amsterdam
De gemeente Amsterdam heeft, sinds het aflopen van de boetevrije periode in juli, al duizenden boetes opgelegd voor het overtreden van de aangescherpte regels voor de milieuzones of de nieuwe uitstootvrije zones. In de eerste vier maanden zijn er bijna 5200 boetes uitgedeeld aan bestel- en vrachtauto's die het gebied niet meer in mogen rijden. Sinds 1 januari van dit jaar geldt er voor de binnenstad, alles binnen de s100 (alles in het centrum, ook wel de binnenring genoemd), een uitstootvrije zone en binnen de ring een aanscherping van de milieuzone. Bestel- en vrachtauto's die dit jaar op kenteken zijn gezet mogen alleen nog de binnenstad in als ze uitstootvrij zijn, rijdend op elektriciteit of waterstof dus. De gemeente wil uiteindelijk alle vervuilende motorvoertuigen weren. Afhankelijk van het bouwjaar en het type voertuig hoeft de eerste soort pas vanaf 2027 uitstootvrij te zijn. Ook moet de gehele stad op een gegeven moment uitstootvrij worden, maar wanneer dat precies gaat gebeuren is nog de vraag. De gemeente wilde in 2030 de hele stad uitstootvrij krijgen, maar omdat dat niet haalbaar was, zette Van der Horst daar eerder al een streep door. De gemeente liep bijvoorbeeld al tegen een probleem aan toen in eerste instantie de uitstootvrije zone meteen voor alles binnen de ring zou gaan gelden. Dat kon niet, omdat er nog geen geschikte verkeersborden zijn en het Rijk daarbij moet helpen. Wel werd de milieuzone binnen de ring in januari aangescherpt. Er mogen alleen nog dieselpersonenauto's en bedrijfsauto's vanaf emissieklasse 5 of hoger het gebied in. Dat zijn auto's uit 2009 of jonger. 5200 boetes Het eerste halfjaar deelde de gemeente Amsterdam voor het overtreden van de zones nog geen boetes uit, maar die periode liep op 1 juli af. In het eerste halfjaar overtraden duizenden voertuigen met unieke kentekens de zones; zij kregen toen een brief met uitleg. Wie na 1 juli de zone inrijdt, krijgt nu wel echt een prent op de mat. De boete voor het overtreden van de zones is 120 euro voor bestelauto's en 310 euro voor vrachtauto's. Bijna 5200 keer werd er zo'n boete uitgedeeld. Opvallend aan de cijfers is dat het aantal boetes dat is opgelegd voor het specifiek overtreden van de milieuzone niet heel hoog is. In de eerste vier maanden 'maar' 663 keer. Dat beeld is alleen wat vertekend, omdat bestuurders die zowel de milieu- als de uitstootvrije zone overtreden alleen een boete kregen voor de milieuzone en niet daarna nog voor de uitstootvrije zone. Wat ook opvalt, is dat in de eerste drie maanden het aantal boetes afnam, maar in oktober dat aantal juist weer toenam. Dat is zo, omdat de periode dat je na je boete niet nog een boete kan krijgen is verkort. Dat stond eerst op 28 dagen, zodat boetelawines konden worden voorkomen, maar de gemeente zag dat mensen daarop in konden spelen. Mensen met een boete bleven daarna regelmatig zone inrijden zonder een nieuwe boete te krijgen. Naar hoeveel dagen die periode is verkort, wil de gemeente niet zeggen. AT5 maakte vorig jaar november drie portretten van ondernemers over hoe zij voor de invoering van de uitstootvrije zone naar de nieuwe regels keken:
Lees verder