Is een fatbikeverbod juridisch wel mogelijk? "Weet ik niet zeker, maar we moeten iets doen"

Nu de gemeente heeft aangekondigd fatbikes uit drukke gebieden in de stad te willen weren, is de grote vraag of dat juridisch houdbaar is. Melanie van der Horst (D66) kon daar vandaag niet garant voor staan, maar veel langer wachten wil de verkeerswethouder ook niet. Als het aan Van der Horst ligt gaat de gemeente het verbod via een aanpassing in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) invoeren. De gemeenteraad moet er nog wel mee akkoord gaan, maar bij een meerderheid kan de maatregel komend voorjaar al in werking treden. Het is de bedoeling dat het verbod op termijn op meerdere drukke plekken in de stad gaat gelden, maar de gemeente wil in het Vondelpark beginnen. "We zien de afgelopen jaren dat de verkeersveiligheid enorm onder druk staat, door opgevoerde fatbikes", zegt Van der Horst. Volgens haar is ongeveer de helft van de fatbikes opgevoerd. "We zien ook dat de overlast toeneemt. Veel kinderen rijden erop, die veroorzaken ook veel overlast en onveiligheid, voor zichzelf en voor andere mensen. En we willen dat plekken als het Vondelpark weer veilig worden om te kunnen wandelen en te spelen." Minister wilde niet meewerken Rondom fatbikes is al jaren veel te doen, omdat veel mensen vinden dat ze overlast veroorzaken. De Tweede Kamer probeerde al twee keer tevergeefs om wetgeving door te voeren. De eerste poging, een algeheel verbod, bleek juridisch onhaalbaar omdat dikkere banden (die fatbikes hebben) nog niet aantoonbaar gevaarlijker zijn dan dunnere banden die veel andere e-bikes hebben. Later wilde een Kamermeerderheid dat er een helmplicht zou komen, maar daar wilde minister Madlener niet aan meewerken, omdat hij verwachtte dat die regel veel te makkelijk te omzeilen zou zijn.  "We kunnen er nog honderd onderzoeken naar laten doen, maar we zien allemaal wat het verschil is tussen een fatbike en een gewone fiets en niets doen is gewoon even geen optie nu." Volgens Van der Horst wijzen gegevens van de ambulancedienst uit dat fatbikes bij meer ongelukken betrokken zijn dan andere elektrische fietsen. Ze zegt ook dat de gemeente meer overlastmeldingen van fatbikes krijgt. Bierfiets werd ook verboden De wethouder trekt bij dit verbod de vergelijking met de bierfiets, die ook vanwege overlast uit de binnenstad werd geweerd. Dat verbod werd in 2017 goedgekeurd door de rechter, nadat het in eerste instantie nog afgekeurd was.   Amsterdam is niet de enige gemeente die via de APV fatbikes wil weren uit bepaalde gebieden in de stad. Onder meer in Enschede kijken ze nieuwsgierig mee. "Ik vind de plannen van de Amsterdamse wethouder fantastisch", zegt Marc Teutelink, de wethouder mobiliteit van Enschede tegen AT5. "Je moet nu gewoon wat doen, de overlast is te groot. Je kunt niet wachten. Ik hoop dat dit een signaal naar Den Haag is en dat andere steden gaan besluiten om hetzelfde te doen." Fatbikes helemaal weren in Amsterdam is voorlopig nog niet aan de orde, zegt Van der Horst. "Je kunt nog prima met een fatbike van a naar b, alleen niet in het Vondelpark. Het is echt puur om dit gebied veiliger te maken."

Lees verder